El Museu del Ferrocarril de Catalunya s´amplia i transforma amb l´1,5% Cultural del Ministeri de Foment

El gran projecte de recuperació patrimonial ha estat possible gràcies al programa de l’1,5% cultural del Ministeri de Foment amb una inversió total de 2.300.000€.

El Ministre de Foment amb el president de Renfe i la presidenta d'Adif visiten les obres de rehabilitació i ampliació del Museu. Els treballs permetran rehabilitar els 1.100 m2 de la gran nau de 1881 del taller de reparació de locomotores de vapor de Vilanova i la Geltrú.

La rehabilitació del Museu del Ferrocarril de Catalunya persegueix l'objectiu de convertir el Dipòsit de Vapor i l'antic economat de RENFE de Vilanova i la Geltrú en molt més que un museu del segle XXI, en un equipament cultural inclusiu i accessible de coneixement, divulgació, promoció i posada en valor del transport per ferrocarril. Això suposa un gran desafiament donades les característiques de les històriques instal·lacions de finals del segle XIX i principis del XX.

Per a aconseguir-ho, el Museu es troba immers en un procés de transformació a través d'una intervenció arquitectònica i museològica. Està previst que en 2020 s'escometi la museografia de l'espai, que s'articularà entorn al paper innovador que el ferrocarril té en la societat. Per a realitzar aquesta intervenció, està previst que el Ministeri de Foment destini 600.000 €, també procedents de l’1.5% Cultural.

La direcció del projecte, que finalitzarà a la fi del mes de març, és de l'arquitecte d'Adif José Ramón Pastor, autor de la remodelació de l'estació de França en 1991 pel qual va obtenir diversos premis, entre ells el *Brunel *Award (Madrid 1992; Washington 1994) i el Premi *Bonaplata (Barcelona 1992 i 1994). Aquest arquitecte, juntament amb Jordi Roig, són els autors de l'avantprojecte arquitectònic integral del Museu del Ferrocarril de Catalunya realitzat en 2008 i que és el full de ruta que se segueix per a la rehabilitació completa del conjunt.

En l'últim trimestre de l'any està previst continuar amb les obres de rehabilitació en la Nau del Pont Grua. En la mateixa línia s'ha previst que durant l'any s'obri un concurs arquitectònic d'idees per a cobrir la part de la col·lecció que es troba fora de l'edifici de mitja corona de la Rotonda, de marcat caràcter industrial modernista, que conforma el nucli central del Museu.

El Museu del Ferrocarril de Catalunya està gestionat per la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, una institució cultural entre les finalitats de la qual es troba la preservació del patrimoni industrial ferroviari, en aquest cas una col·lecció única de 50 vehicles històrics i altres valuosos elements.