Refugiats d´Ucraïna visiten el Museu

Al voltant de 90 adults i 60 nens i nenes ucraïnesos, acompanyats de diverses traductores, van tenir l'oportunitat aquest passat dissabte 7 de maig, de visitar el Museu del Ferrocarril de Catalunya. Per a ells ha estat una experiència que els ha permès anar coneixent millor la nostra ciutat, Vilanova i la Geltrú.

Aquests refugiats procedents d'Ucraïna estan recolzats per un grup de voluntàries que s'han agrupat en un perfil d'Instagram @vilanova_amb_refugiats, amb el qual es pot contactar per oferir ajuda. Aquest ha estat el cas del Museu del Ferrocarril de Catalunya, que després d'alguns contactes va oferir fer aquesta visita gratuïta al Museu.

En paraules de les seves integrants, es tracta d'un col·lectiu que va sorgir d'un grup de WhatsApp de dones rus parlants que viuen a Vilanova. Entre elles hi ha dones d'Ucraïna, Rússia, Turkmenistan i altres exrepúbliques soviètiques. No només estan unides per l'idioma, sinó que comparteixen el sentiment molt fort de la necessitat de donar resposta immediata a les accions cruels de l'exèrcit rus contra persones innocents al territori d'Ucraïna.

Refugiats d´Ucraïna visiten el Museu

Primer van organitzar protestes al carrer contra la guerra. Després, juntament amb l'ajuntament, van organitzar una recollida d'ajuda humanitària per a Ucraïna als centres cívics de la ciutat, gràcies a la qual es van recollir més de 5 camions de menjar, bolquers, medicaments i productes d'higiene, i per la qual cosa agraeixen molt a tota la gent de Vilanova la seva participació en aquesta iniciativa.

El pas següent era l'ajuda als refugiats d'Ucraïna que han fugit del conflicte i han arribat a Vilanova. Una de les components, la Irina, s'ha encarregat de recollir articles de primera necessitat per a les famílies refugiades. Una altra, la Dina, amb l'objectiu d'aconseguir una mica de descans emocional per als pares, ha organitzat un grup de suport familiar per a nens i nenes, ajudant-los amb l'idioma i creant un entorn on els nens poden jugar, ballar, fer esport o participar en manifestacions artístiques junts. Hi ha molts voluntaris que ajuden i ofereixen classes de català, zumba o boxa. L’Oksana, junt amb altres voluntàries, ha començat fer classes de castellà, i hi ha un grup de voluntàries que ajuden com a traductores simultànies. Gràcies a aquesta tasca de voluntariat, les famílies ucraïneses a Vilanova poden integrar-se amb més facilitat a la vida social de la nostra ciutat.

El grup s'ha mostrat molt agraït amb el Museu per l'oportunitat d'aquesta sortida cultural per als refugiats de Vilanova, però el Museu és qui se sent compensat per poder oferir el seu ajut i unes hores de rialles i felicitat a aquestes persones que han hagut d’abandonar el seu entorn i el seu país.