Presència al IV Congrès Internacional d´Educació i Accessibilitat a Lisboa

El Museu del Ferrocarril de Catalunya presenta el seu Projecte d'Accessibilitat

El Museu porta mesos treballant en la remodelació dels seus espais, fruit de la subvenció de gairebé 2 milions d’euros que va rebre a finals de 2015, del 1,5% cultural del Ministeri de Foment. Aquest pressupost estava destinat a la nau originària de 1881 construïda al mateix temps de l’arribada del tren a la ciutat. Però aquest gran projecte volia anar més enllà de la rehabilitació arquitectònica d’un sol espai. És per això que des de la concessió de la subvenció, s’ha treballat per actuar en fases a diferents àrees del Museu, amb l’increment del pressupost d’inversió de la Fundació que gestiona el Museu. La voluntat sempre ha estat que quan acabi el procés de rehabilitació previst, aquest equipament es transformi en un Museu a l’alçada dels equipaments culturals del segle XXI.

En aquest període d’obres, que es pot perllongar fins al 2019, a partir de principis de febrer de 2018 ja es podran veure algunes reformes destacables a l’edifici de serveis i a la façana. Algunes d’aquestes actuacions tenen a veure amb els projectes que, en paral·lel, treballa el Museu, com ara el projecte museogràfic i de continguts que han d’omplir els nous espais, la creació de la via de contorn darrere de les locomotores que permetrà la circulació de vehicles ferroviaris o el projecte d’accessibilitat universal. Aquest darrer treball s’ha pogut portar a terme gràcies a una subvenció concedida per la Generalitat de Catalunya l’any 2016.

El projecte d’accessibilitat es va presentar per primer cop la setmana del 2 al 5 d'octubre al IV Congrés Internacional d'Educació i Accessibilitat en Museus i Patrimoni, que en aquesta edició es va celebrar a la ciutat de Lisboa. Feia uns mesos que la proposta del Museu havia estat acceptada per ser inclosa en el programa, a càrrec de la Cap de Comunicació i Educació del Museu, Ana Grande, i del museòleg Jordi Medina. Va ser la primera vegada que el patrimoni cultural i Vilanova i la Geltrú van estar representats en un Congrés europeu. L’objectiu del Museu és totalment inclusiu i que qualsevol persona pugui fer la visita de forma autònoma encara que tingui alguna discapacitat funcional. S’han previst cinc mòduls explicatius que inclouran maquetes, mapes en relleu, reproduccions de les locomotores i elements aptes per interactuar amb el tacte o l’olfacte.

Amb la voluntat de seguir treballant en aquest àmbit, enguany es confeccionarà un nou projecte audiovisual de benvinguda al Museu en diversos idiomes, inclosos els llenguatges de  signes català i internacional i l’àudio descripció per a persones cegues. En aquesta actuació també col·labora la Generalitat de Catalunya i la Federació de persones sordes de Catalunya (FESOCA).

El Congrés Internacional de Lisboa del 2 al 5 d’octubre va ser una molt bona oportunitat per donar a conèixer el projecte del Museu del Ferrocarril de Catalunya i a la vegada conèixer i aprendre de les noves experiències museístiques inclusives d’arreu del món.