Visita tècnica de la Fundació de Ferrocarrils al Museu del Ferrocarril de Catalunya

El passat 10 de gener de 2024, el Museu va obrir per primer cop les portes a les persones dels diferents departaments de la Fundació de Ferrocarrils, protagonitzant així, una històrica visita tècnica.

La direcció de la Fundació va impulsar aquest acte amb l'objectiu de conèixer conjuntament la tasca realitzada en els últims anys a la seu de Vilanova i la Geltrú, per part del Museu del Ferrocarril de Catalunya. Des del 2008 ha viscut un llarg procés de transformacions de les infraestructures; parlem de l’evolució d’un antic dipòsit de locomotores de vapor a un Museu del segle XXI. La rehabilitació i unificació de les dues naus dels orígens del ferrocarril vilanoví, la construcció de la nova Sala Panoràmica i la intervenció museogràfica en els 1.500 m2 dels espais històrics recuperats, han estat les fites principals. La darrera fase de potenciació de les transformacions va començar l’any 2015.

La visita es va estructurar en tres blocs. En el primer, es va reproduir un vídeo resum de tot el que ha succeït l'any del 175è aniversari del ferrocarril peninsular, destacant les exposicions temporals, la ideació i construcció del nou Espai Educatiu Ferrocarrils i com a esdeveniment cabdal l'obertura al públic del projecte d'ampliació del Museu, l'anomenat Viatge en el tren del temps. En el segon, van poder fer el recorregut per les naus, gaudint d'una explicació del relat que conforma l’experiència, per part de la directora de l'equipament, Pilar Garcia; així com del procés de cimentació del projecte, de l'evolució i transformació de l'espai i del salt qualitatiu que suposa aquest increment expositiu pel Museu.

A l'últim bloc, es va fer una visita completa per tots els àmbits del Museu. Van poder gaudir de la nova ofrena i d'objectes històrics, pujar als diferents vehicles habilitats o conèixer els canvis  que s'han dut a terme en cada espai.

En definitiva, fou una primera trobada profitosa que va permetre intercanviar idees entre les persones dels diferents departaments de la Fundació de Ferrocarrils.