Vilanova i la Geltrú, capital ferroviària de Catalunya

Vilanova i la Geltrú ha assolit una fita sense precedents. Fruit de la tasca pedagògica coordinada entre el Museu, la UPC i l’INS F.X. Lluch i Rafecas, a partir del curs 2024-2025 la ciutat esdevindrà el cor del sistema ferroviari català, on s’emplaçarà la seu del Centre de Formació Ferroviària de Catalunya. L’acte de presentació es va celebrar el passat divendres 15 de desembre al Museu.

La capital del Garraf esdevindrà el nucli de la formació ferroviària a Catalunya i és que ha sigut la ciutat elegida per implementar un Centre de Formació Ferroviària pioner a l’Estat. La iniciativa té com a objectiu poder nodrir al sistema ferroviari del país de personal altament format i especialitzat, oferint formacions que abastaran les diverses ocupacions del transport ferroviari.

El Museu del Ferrocarril de Catalunya, com a centre patrimonial de referència en material ferroviari va ser la institució elegida per presentar el projecte, amb un acte on hi van participar l’alcalde del municipi Juan Luis Ruiz i les conselleres de Presidència i Territori Laura Vilagrà i Ester Capella, entre altres personalitats. En l’esdeveniment es va posar de manifest la gran importància d’aquest nou centre públic que serà el punt de trobada per a la innovació i formació en matèria de ferrocarril més rellevant de l’Estat espanyol.

Aquesta realitat és fruit del treball coordinat de les diverses institucions catalanes, més concretament, el Museu del Ferrocarril de Catalunya, la Universitat Politècnica de Catalunya i l’ INS F.X. Lluch i Rafecas. Dins d’un marc transversal ja van fer realitat la implementació el 2013 d’un Cicle Formatiu de Grau Mitjà en Manteniment de Material Rodant Ferroviari al centre d’educació secundària i d’un Màster de Formació Permanent en Sistemes Ferroviaris i Tracció elèctrica a la Universitat, que enguany celebra la seva 14ª edició.

La implementació del projecte s’ha fixat pel curs 2024-2025 i s’ha triat l’institut per tal d’albergar aquest entorn punter quant a la Formació professional de maquinistes, personal de circulació, infraestructures, operacions del tren o manteniment. Està previst que entre els diversos graus d’FP s’arribarà a un miler d’alumnes.

El projecte s'emmarca dins del nou mapa de centres de formació professional especialitzats, d'excel·lència i altament tecnificats impulsat per la Generalitat. Un nou avanç cap a la conformació de la ja anomenada anella ferroviària, un espai urbà on es concentren el Museu del Ferrocarril de Catalunya, l’estació de Renfe-Adif, els tallers de Renfe, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Biblioteca Museu Víctor Balaguer i Neàpolis.