El Museu estrena dues exposicions: Memòria en Moviment. Ferrocarril i memòria a Vilanova i Tota pedra fa paret

A partir del projecte VAGOlab Gent gran. Ferrocarril i Memòria, el Museu torna a produir una mostra híbrida (presencial i virtual) que exposa el treball realitzat al curs que es desenvolupa amb col·laboració de la Fundació Catalunya la Pedrera. Per altra banda, l’espai de la Rotonda acollirà Tota pedra fa paret, l’exposició itinerant que posa en valor les construccions i tècniques de la pedra seca a Catalunya. S’inauguraran el 14 i 28 de juliol respectivament.

Memòria en Moviment. Ferrocarril i Memòria a Vilanova s’exposarà des del 14 de juliol fins al 17 de setembre. És el producte de la feina realitzada amb el projecte social esmentat, que permet a les dues entitats ajudar a persones que estan diagnosticades de pèrdua de memòria i/o inicis d’Alzheimer. Amb el tren com a fil conductor es realitzen diferents visites i activitats que tenen com a objectiu millorar la seva qualitat de vida, el seu benestar, i que puguin mantenir les seves capacitats i autonomia el màxim temps possible.

Actualment, el Museu treballa aquesta iniciativa amb altres dos Espais Socials que realitzen exposició dels seus treballs al mateix centre: Prosperitat i Hospitalet. Està previst treballar amb un quart espai per al proper curs amb Badalona.

Tota pedra fa paret, l’exposició itinerant que posa en valor les construccions i tècniques de la pedra seca a Catalunya, arriba al Museu el 28 de juliol per exposar-se durant dos mesos a l’espai de la Rotonda. La inauguració de la mostra estarà protagonitzada per una taula rodona a càrrec de Jaume Marsé, Carles Lluch, Ramón Artigas i Àngels Parés.

La tècnica de la pedra seca forma part de l’arquitectura tradicional que ha sobreviscut com a testimoni de la vida del passat i es considerada patrimoni cultural immaterial per la UNESCO. En aquest context, l’associació per a la Pedra Seca i l’Arquitectura Tradicional, juntament amb el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya van desenvolupar l’exposició per fer un reconeixement.

La mostra, essencialment fotogràfica, té una estructura que engloba diferents àmbits per oferir una panoràmica àmplia sobre aquest llegat i, a més, explicar la vigència actual d’aquesta arquitectura harmònica amb l’entorn natural i sostenible. Al llarg dels segles es van bastir tota mena de construccions a diferents territoris que van permetre als nostres avantpassats domesticar la natura i dominar l’agricultura i ramaderia principalment.

Per acompanyar i complementar l’exposició, el Museu ofereix dues taules rodones on es posaran en comú coneixements i opinions sobre la rellevància i pes que ha tingut la pedra seca a Catalunya. La primera sessió serà el divendres 28 de juliol, per la inauguració de l’exposició al Museu i la segona sessió es farà com a cloenda de la mostra.