Coordinació del programa d’actuacions del 175è aniversari del ferrocarril peninsular

La preparació i coordinació de les accions commemoratives del 175è aniversari del primer ferrocarril peninsular van començar l’any passat. El Museu del Ferrocarril de Catalunya, com a centre patrimonial de la Fundació de Ferrocarrils, va convocar a les oficines de Rodalies Renfe a gran part de les institucions i organitzacions interessades en la celebració d’aquest fet tan remarcable de la nostra història contemporània.

El projecte dels 175 Anys de Tren, engegat per l’Ajuntament de Mataró, ha estat al capdavant d’aquestes trobades per establir un programa engrescador d’actuacions al 2023. En les dues primeres reunions de la Comissió de Treball s’han adoptat decisions per aconseguir un major impacte en el missatge que es vol traslladar a la ciutadania, com la divulgació del valor de la mobilitat ferroviària sostenible i eficient Entre les resolucions admeses es troba la utilització de la marca i les imatges que ha realitzat l’ajuntament mataroní en el diferents suports de comunicació. La propera reunió s’ha previst pel dia 27 de febrer, amb la finalitat de continuar desenvolupant el programa de manera coordinada. Hi participa l’Ajuntament de Mataró, el Consell Comarcal del Maresme, RENFE, FGC, TMB, i ADIF, el Cercle Biada o la Federació Catalana  d’Amics del Ferrocarril.

El 175è aniversari de la circulació del primer tren per les vies de la península entre Barcelona i Mataró és una de les fites més importants de la nostra història per l’impacte que va significar a la vida de les persones i al sistema econòmic. Es van articular diversos nuclis industrials a través dels camins de ferro. Aquesta realitat no només va propiciar un salt de gegant per a la industrialització de Catalunya sinó per a tot l’Estat. El 28 d’octubre de 1848, mereix una commemoració a l’alçada de la seva repercussió social.

El Museu del Ferrocarril de Catalunya ha preparat un seguit d’activitats, exposicions i festivitats que serviran per celebrar aquesta proesa, en especial la inauguració d’una gran exposició permanent de 1.500 m2 que ha estat possible per la aportació del 1,5% cultural del MITMA.

El Museu obre les seves portes al futur per continuar sent un dels referents de la divulgació del patrimoni ferroviari.