En marxa el projecte DonaRAIL

El diumenge 8 de març a vilanova i la geltrú, trobada de dones professionals del ferrocarril sota el lema: les ferroviàries sumem i avancem.

La creació del projecte DonaRAIL vol contribuir a donar protagonisme a les dones de les diferents empreses del sector, a les que han treballat, a les que estan en actiu i a les que vindran. Es tracta de conèixer i reconèixer la seva aportació al repte de mobilitat col·lectiva sostenible que suposa el transport ferroviari i incentivar el seu creixement.

Aquest enfocament en les professionals ferroviàries ha de permetre un millor coneixement de la història i l’evolució de les seves tasques, així com del seu paper en el ferrocarril del segle XXI, alhora que animi a la creació de noves vocacions i incorporacions entre les joves. De fet, les principals empreses del sector ja han implantat plans d'igualtat per potenciar la presència femenina i així ampliar la perspectiva i l’eficiència del servei que el sistema ferroviari ofereix al conjunt de la ciutadania.

El projecte compta amb dues actuacions entrecreuades, una de recerca i una altra de divulgació. En la primera es planteja realitzar entrevistes a diferents professionals per crear un registre ampli de testimonis. Aquest treball d'història oral serà la base per a futures propostes expositives i de difusió, en la línia de les que s’han realitzat als museus de la Fundació dels Ferrocarrils, Renfe, Adif, TRAM, FGC i TMB (on també pensem en les dones que condueixen autobusos).

Pel que fa a la divulgació, des del Museu s'ha previst coordinar trobades de professionals, sota el lema: Les ferroviàries sumem i avancem. La primera convocatòria és per al diumenge, 8 de març, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona, en la qual s'ha organitzat una jornada festiva de dones professionals de diferents àmbits i empreses del sector amb activitats diverses per l'intercanvi de vivències en aquest equipament patrimonial, cultural i lúdic de Vilanova i la Geltrú. Des de les 11.30 a les 14.00h s’oferiran una sèrie d’activitats festives: circulació d’un petit automotor-dresina del Museu conegut com “l’Ou”, un photocall dinamitzat per Cheap Films amb vestuari d’època, una dinàmica creativa per a promoure la interacció i cohesió, l’actuació de la Coral Moixaina o un Vermut Musical.

L'any passat es va iniciar un primer projecte de narrativa de gènere amb una exposició de l'evolució dels oficis i tasques que han realitzat les dones des de la seva incorporació a la segona meitat de segle XX i especialment amb l'arribada de la democràcia i del primer conveni col·lectiu (1978). Fins als anys setanta, les dones majoritàriament ocupaven llocs subalterns, reservats a elles: guardabarreres, cosidores, conserges o netejadores, en menor proporció, administratives, infermeres o secretàries. La concepció de la masculinitat del món ferroviari és un fenomen internacional que en gran mesura encara perviu en la cultura d'aquestes empreses i que es vol transformar. La finalitat d'aquestes accions del projecte DonaRAIL és contribuir al coneixement i estimular el canvi de patrons per aconseguir l’excel·lència del servei ferroviari.

DESCARREGA'T EL PROGRAMA D'ACTIVITATS