El Museu del Ferrocarril de Catalunya obre les seves portes amb noves propostes per a tots els públics

El Museu El Museu del Ferrocarril de Catalunya ofereix en la seva reobertura un nou espai per acollir al públic infantil i familiar. Una recreació de l'estació de Vilanova i la Geltrú dóna a partir d’ara la benvinguda als visitants i permet accedir a un món màgic on descobrir alguns dels principals atractius de la ciutat i dels trens de diferents èpoques. La nova àrea d'acollida es situa a la planta baixa, al costat de la zona de recepció.

La dissenyadora del conjunt ha estat l'arquitecta vilanovina, Irene Raya, col·laboradora del Museu en temes d'accessibilitat. El nou àmbit aspira a potenciar l'oferta del Museu orientada als més petits. Des de la petita estació, unes suggestives representacions, obra de la il·lustradora Elena Feliu, conviden a endinsar-se en un fantàstic univers mediterrani. L'autora dels dibuixos de l'últim conte de la col·lecció del Museu, i de la seva nova figura, Carlota, ha creat un mural de sis metres i mig per tres d'alt en el qual es mostra el perfil litoral de la ciutat, a la vegada, des de les finestres de diferents trens es poden contemplar els centres patrimonials de Vilanova.

En aquest sentit, el doble objectiu que persegueix el Museu amb la construcció del nou àmbit és la presència de la capital del Garraf des de l’inici de la visita –l’equipament es troba situat en el que va ser l'antic Dipòsit de Locomotores de Vapor de la ciutat- i que actuï com a vehicle de comunicació dels seus atractius i de l'esperit emprenedor que va fer possible l'expansió del ferrocarril.

Noves audioguies per a famílies i una major accessibilitat

D'altra banda, en aquest espai, s'ha volgut incrementar els nivells  d'inclusió per atendre les persones amb tot tipus de necessitats. A “L’Estació Petita de Vilanova" començarà també un nou recorregut autoguiat interactiu per a famílies, confeccionat en quatre idiomes (català, castellà, anglès i francès) i en llengua de signes, subtitulació i audiodescripcions. Víctor i Carlota són els personatges que conduiran als nens pels tretze punts de l'itinerari per descobrir les històries de la cultura ferroviària. Amb un llenguatge adaptat a famílies i nens entre 5 i 11 anys, el nou recorregut incorpora, a més de les característiques dels ja existents per a adults, reptes i efectes de gamificació per fer de la visita una experiència única i gratificant.

Així mateix, en les intervencions desenvolupades en els dos últims mesos, cal destacar la intervenció a la zona d'accés a l'exterior del Museu, amb l'adaptació de rampes, baranes i escales, i la pavimentació de l'entorn, seguint les directrius d’accessibilitat marcades per als museus de Catalunya.

Aquest projecte ha estat possible per l'interès d'aprofundir en el procés de transformació i modernització del Museu del Ferrocarril de Catalunya per part de la Fundació dels Ferrocarrils, entitat que el gestiona, i de potenciar les històriques instal·lacions ferroviàries com a actiu lúdic de divulgació. La col·laboració del Servei de Museus de la Generalitat de Catalunya i del l'Ajuntament de la ciutat ha estat decisiva per a la construcció del nou espai familiar. L'ajuda de Departament de Cultura, a través del programa de subvencions de l'any 2020, i els nous acords de cooperació del consistori amb el Museu del Ferrocarril de Catalunya permeten oferir a partir d'aquest mes de març una visita especialment atractiva per a tots els públics.