Manifest d´acció col·laborativa de 20 museus del ferrocarril europeus i diferents organitzacions culturals

La voluntat de servei a la comunitat dels museus en un nou escenari

En el Dia Internacional dels Museus 2020, des de l’organisme cultural que gestiona els museus del ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú i de Madrid, la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, s'ha promogut un projecte d'acció col·laborativa europea al què s'han adherit una vintena de museus del ferrocarril i també ha estat recolzat per institucions, departaments patrimonials de companyies ferroviàries i de associacions internacionals de museus, història ferroviària i del transport en general.

El Manifest

La iniciativa La iniciativa està encaminada a mostrar el beneficiós paper que els espais patrimonials jugaran en la cura de les persones quan puguin ser oberts al públic, en un context de convivència amb el Covid-19. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha confirmat que participar en activitats artístiques i culturals promou la salut física i mental. En aquest sentit, la primera de les accions dels museus del ferrocarril europeus consisteix en la redacció i difusió d'un Manifest conjunt aquest 18 de maig.

El document posa l'èmfasi en la peculiaritat dels centres museístics dedicats a el món del tren i el vincle vital que estableixen entre els ferrocarrils i la societat. Equipaments d'àmplies dimensions, fruit de la transformació d'antigues estacions, tallers o dipòsits de locomotores de vapor, llocs propicis per a la generació de visites inspiradores i saludables que afavoreixen el benestar.

Objectius

Entre els objectius recollits en el Manifest signat pels principals museus europeus del ferrocarril troben l'interès per contribuir a la recuperació de l'activitat museística a Europa i per establir estratègies conjuntes d'acció. Aliances que promoguin la reflexió sobre el valor del patrimoni en relació amb el desenvolupament tecnològic, econòmic i social en el passat, present i futur d'aquest mitjà de transport, així com contribuir al fet que la ciutadania europea segueixi confiant en el tren i en el paper que juga per a la mobilitat en tot el continent.

Organitzacions

En total En total són vint les organitzacions europees que s'han unit a aquesta iniciativa, entre les quals es troben, a més dels museus de Madrid, Catalunya, País Basc i Astúries, el Museu Nacional del Ferrocarril del Regne Unit a York, el de Portugal a Entroncamento, el de Grècia a Atenes, l'alemany de la DB, Hongria, Noruega, Letònia, Suècia, Bèlgica, Holanda, el del transport de Suïssa a Lucerna o el de Londres, entre d'altres. Un projecte que aspira a seguir avançant en el futur, mantenint un esperit de col·laboració que sensibilitzi la societat sobre la importància dels museus en aquest nou escenari europeu de convivència enfront de virus.

18 de maig, Dia Internacional dels Museus 2020